Senior Information Engineer

Het Kadaster

Locatie

Apeldoorn

Uren per week

20

Maximum tarief

110

p/uur

Looptijd

06-01-2025 t/m 31-03-2026

Publicatiedatum:

10
November
,
2024

Status

Open
Deadline
18
November
,
2024
Deadline:
November 18, 2024

Omschrijving van de opdracht

Deadline:

18
November
,
2024

Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart. 

Algemeen

De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; ‘wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens en om welke reden’ en ‘hoe wordt dit goed beheerd’ zijn belangrijke thema’s die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen. 

Omschrijving project 

Voor de DSO OBO Kadaster zijn wij op zoek naar een Senior Informatie Analist voor het ontwikkelen en implementeren van nieuwe versies van de DSO standaarden STOP, TPOD en IMOW. 

Het Kadaster is ketenpartner in het Digitaal Stelsel van de Omgevingswet (DSO). We zijn samen met andere ontwikkelpartners georganiseerd in operationele beheerorganisaties (OBO’s). De diensten die de verschillende OBO’s ontwikkelen en beheren, vormen de operationele keten van het DSO-LV.

Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen, zodat het bijvoorbeeld makkelijker is om bouwprojecten te starten. De Omgevingswet is een bundeling van 26 wetten en regels over ruimtelijke ordening, wonen, infrastructuur, milieu, water en natuur. De Omgevingswet moet verheldering en efficiëntie bieden. Een samenhangende benadering moet leiden tot een goede en duurzame fysieke leefomgeving.

De dienst Ozon vervult een belangrijke rol in het Digitaal Stelsel Omgevingswet door Omgevingsdocumenten van de Bevoegd Gezagen te valideren en te registreren en vervolgens beschikbaar te stellen via diverse API’s. Op basis van de API’s van Ozon is het onder andere mogelijk Omgevingsdocumenten te bekijken in de GEO-viewers van het DSO. Daarnaast maken ze een koppeling met Toepasbare Regels mogelijk waarmee burgers worden geholpen bij het aanvragen van een vergunning.

Opdrachtomschrijving

Je aandachtsgebied is breed en strekt zich uit naar buiten het Kadaster, voor het ondersteunen van, en het adviseren bij, de implementatie van de DSO-standaarden bij de OBO KOOP en de Bevoegd Gezagen en Software leveranciers.

  • Je belangrijkste opdracht is je expertise aanwenden voor de ontwikkeling en de ketenbrede implementatie van nieuwe versies van de DSO-standaarden voor het aanleveren en registreren van Omgevingsplannen;
  • Je adviseert DSO architecten en Product Managers bij de ontwikkeling van nieuwe versies van standaarden;
  • Je adviseert en ondersteunt de Kadaster DSO-teams bij de implementatie van DSO standaarden, identificeert knelpunten die daarbij optreden en doet voorstellen over de wijze waarop deze knelpunten kunnen worden opgelost. Je stemt mogelijke oplossingen af met teams bij de andere OBO’s in de DSO-keten waarin OZON en de DSO Viewer zijn betrokken.
  • Je ontwikkelt XML-voorbeeldbestanden o.b.v. de nieuwe standaarden voor gebruik bij het testen in de keten;
  • Je analyseert incidenten met betrekking tot content en uitwisselingsstandaarden vanuit een overkoepelend ketenstandpunt;
  • Tevens voer je impact analyses uit ten behoeve van het DSO Change Advisory Board (CAB).

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • UML;
  • XML/GML;
  • GeoJson;
  • API development;
  • Enterprise Architect;
  • XML Spy;
  • SoapUI;
  • Postman;
  • Git;
  • Jira;
  • Miro;
  • Splunk.

Verantwoordelijkheden

De belangrijkste verantwoordelijkheden zijnOntwikkeling en implementatie van DSO-standaarden voor de keten “van plan tot publicatie”, op keten-niveau (zie de op te leveren resultaten);

  • Advisering en ondersteuning bij de implementatie van DSO standaarden binnen de OBO Kadaster;
  • Technisch-inhoudelijke afstemming met Kadaster interne teams en externe DSO ketenpartners;
  • Het probleemanalyse m.b.t. content en uitwisselingsstandaarden, vanuit een helicopter view over de keten;
  • Impact analyses uit ten behoeve van het DSO Change Advisory Board (CAB).

De op te leveren resultaten zijn

  • Succesvolle bestuurlijke vaststelling van nieuwe versies standaarden STOP 1.4 en IMOW 3.1 op 31-03-2025;
  • Succesvolle bestuurlijke vaststelling van uitbreiding naar STOP 1.5 (GIO muteren) en IMOW 3.2 (verwijzen naar objecten van andere BG) op 30-06-2025;
  • Afgeronde ketenimplementatie van STOP 1.4 en IMOW 3.1 op 31-12-2024;
  • Afgeronde ketenimplementatie van STOP 1.5 en IMOW 3.2 op 31-03-2026;
  • Elk kwartaal uitgewerkte features voor de DSO-roadmap en userstories voor de Kadaster team backlogs;
  • Voor elke DSO-sprint actuele XML voorbeeldbestanden van de verschillende versies voor gebruik bij testen in de keten.

Opdracht eisen

  • Aantoonbaar Academisch werk- en denkniveau.
  • Minimaal 8 jaar ervaring met data-/informatiemodellering voor complexe informatieketens.
  • Minimaal 2 jaar ervaring in het DSO-LV (proces en techniek op keten niveau):
  • Je kent alle inhoudelijke aspecten van de DSO-keten ‘’Van plan tot publicatie”;
  • Je hebt diepgaande kennis van de uitwisselingsstandaarden STOP/TPOD en IMOW.
  • Aantoonbare ervaring met succesvol samenwerken in multidepartementale omgevingen met een sterk politiek/bestuurlijk karakter.
  • Taalniveau Nederlands minimaal B2.

Over Het Kadaster

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken. Of het nou gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand. Internationaal helpen we landen om registraties op te zetten. Een goede landregistratie is een voorwaarde voor economische groei.

Meer weten over Het Kadaster? Bekijk beschikbare opdrachten van deze opdrachtgever, of ontdek de recent vervulde opdrachten bij Het Kadaster. Lees meer

Andere opdracht?

Is deze opdracht iets voor jou?

Past jouw ambitie, kennis en talent bij deze opdracht? Reageer via de knop.

Schrijf je in
Andere opdracht?

Word je enthousiast van deze opdracht? Laat het ons weten!

Bij een geschikte match stelt TenTalent je graag voor! Vul het onderstaande formulier in en upload je CV. We lezen graag hoe jouw CV aansluit bij deze opdracht.

Tarief
TenTalent marge

Onze marge voor de dienstverlening is vanaf €2,50 van het afgesproken uurtarief.

Alleen PDF-bestanden worden geaccepteerd*
Uploaden...
fileuploaded.jpg
Uploaden mislukt. De maximale grootte van bestanden is 10 MB.
Bedankt! We hebben uw aanmelding ontvangen. U ontvangt binnenkort een bericht van ons!
Oeps! Er is iets fout gegaan bij het indienen van het formulier. Neem graag contact op.

Helaas, deze opdracht is niet langer beschikbaar!

Jammer, je hebt deze opdracht gemist. Ontdek andere beschikbare opdrachten door op de onderstaande knop te klikken.
Je kunt nog wel de details van de verlopen opdracht bekijken, maar inschrijven is niet meer toegestaan.
Inschrijven